LINA_ (foto Mileu)

LINA_ (PORTUGALSKO)

SVOU INTERPRETACÍ PÍSNÍ FADO ZPĚVAČKA LINA UŽ PODRUHÉ POSLUCHAČŮM MĚNÍ SRDEČNÍ TEP

JAKO PŘI MŠI ZPÍVAJÍCÍ LINA A OSUDOVÉ PÍSNĚ FADO ZAHALENÉ ZVUKEM KLAVÍRU A PORTUGALSKÉ KYTARY.

Koncert se uskuteční za každého počasí v zámecké jízdárně.

Jedna věc je s národním hudebním pokladem experimentovat, za to úplně jiná věc je k písním fado přistupovat jako zpěvačka Lina. To je opravdu docela jiná kategorie, pro kterou snad navíc ani neexistují ta správná slova.
Někteří Portugalci rodačku z Lisabonu zbožňují málem jako nevlastní dceru největší legendy fado Amálie Rodriguez a zbytek světa pak jen doufá, že se mu nádherně procítěný hlas Liny nezdá a po probuzení o něho tím pádem nepřijdou.
Zatímco na nesmírně úspěšném debutovém albu zpěvačka před třemi lety málem slovo od slova převzala písně nesmrtelné Amálie, na letošním pokračování sdílí její přesvědčení, že největším fado zpěvákem, jaký kdy v Portugalsku žil, zůstává renesanční básník Luís de Camões. Samozřejmě jde o nadsázku, fado v 16. století ještě neexistovalo, Amálie měla na mysli zvukomalebnost Camõesovy poezie, pro kterou je portugalština často nazývána jazykem Camõese. Vedle toho, že slavnějšího básníka, ke všemu srovnávaného se Shakespearem, Homérem nebo Vergiliem, v zemi asi nenajdete. „Začala jsem být zvědavá, chtěla jsem se dozvědět víc a zjistila, že Camõesovy verše a sonety jsou blízké tématům fada a dalo mně dokonalý smysl je přizpůsobit vlastním skladbám. Fado totiž nedefinuje portugalská kytara a nejdůležitější v něm nejsou ani tak nástroje, jako spíš slova a způsob, jak je vyjádříte,“ vysvětlila Lina, proč si vybrala zrovna básníka renesance.
Před třemi lety se na Folkovkách Lina představila po boku katalánského producenta Raüla Refreeho, tvůrce revolučního elektronického doprovodu zvoleného z přesvědčení, že pravidla se porušují z toho důvodu, aby mohla historie pokračovat. Nové album Fado Camões dostal na starost v Náměšti také dobře známý britský rockový kytarista Justin Adams. I u něho Lina vycházela z vědomí, že o fado skoro vůbec nic nevěděl a tíha tradičních postupů na něho tudíž nedoléhala, což fantastickému albu, na kterém se podílel také klávesista John Baggott (Robert Plant, Portishead), jen umělecky prospělo.
Obě instrumentální hvězdy se zpěvačce do Náměště přivézt nepodařilo, v jiných projektech mají práce až nad hlavu, takže zvolila komornější doprovod dalších spolutvůrců alba: slavného hráče na portugalskou kytaru Pedro Viana, spolupracujícího v minulosti také se zpěvačkou Marízou, a Ianinu Khmelik, střídající klavír se syntezátory.

Autor fotografií: Mileu