BEATA HLAVENKOVÁ -by Pavel Horák

BEATA HLAVENKOVÁ & KAPELA SNŮ

NADŽÁNROVÉ PÍSNIČKÁŘSTVÍ MIMOŘÁDNÉ KLAVÍRISTKY A ZPĚVAČKY

SE SKUTEČNOU KAPELOU SNŮ A HLUBOKÝM PONOREM DO BÁSNÍ, PŮSOBIVÝM, ČASTO AŽ INTIMNÍ ZPĚVEM A KLAVÍRNÍM DOPROVODEM, DOTAŽENÝM TRUBKOU A SYNTEZÁTORY.

Když se vás zeptá slavný David Sylvian proč nezpíváte, což není ani tak otázka, jako spíš rovnou pobídka pustit se do toho, nezbyde vám vlastně nic jiného, než zpívat začít. Pro někoho na albu Sně překvapivě, pro většinu: „no konečně!“ A když se přitom rozhodnete zhudebnit básně Bohuslava Reynka a Petra Borkovce nebo kamarádky Doroty Barové, celkem logicky nezvolíte ledajaký doprovod, ale rovnou kapelu snů. Pardon, Snů.
Teď určitě čekáte na povinnou zmínku o vše dosavadních úspěších výjimečné klavíristky, skladatelky, aranžérky a producentky. Ano, získala ceny Anděl, spolupracovala s předními českými i zahraničními muzikanty, složila hudbu pro divadelní představení nebo film Dukla61 a kdo by nezapomněl na Baromantiku Lenky Dusilové, která by bez Beaty možná zněla trochu jinak, ale všechna ta ocenění jen částečně směřují k bodu, v němž se nachází nyní. Jazzu dala evidentně vale, ne tak úplně, ale jazzové kompozice od ní nečekejte. S kapelou sice na koncertech zní málem jako rockerka – ano, určitě, však sami poznáte -  ani tahle škatulka na Beatu ovšem nesedí.
K tomu ten hluboký ponor do básní, působivý, často až intimní zpěv a klavírní doprovod, dotažený syntezátory. Jakože jestli tohle není od Beaty nadžánrové písničkářství svého druhu, tak o co jiného by se pak už mělo jednat. A ke všemu ta okolo všeho semknutá Kapela Snů: manžel a producent alba, kytarista Patrick Karpentski, baskytarista Miloš Peter Klápště a Oskar Török, jenomže kdyby jenom trumpetista a občasný bubeník, jak ho známe nejvíc. „Mám odjakživa ráda trubku. No a trubka v podání Oskara je zcela jiná kapitola. A nejen to, pracuje též s elektronikou, čím dál víc zpívá, a když jsem řešila, jak to udělat, aby ve všech písních nebyla trubka i bicí, napadlo Patricka, že Oskar vlastně hraje také na bicí,“ odkryla Beata v rozhovoru s Ondřejem Bezrem další tajemství neobyčejného vyznění písní z alba Sně.

Fotografie: Pavel Horák