L'ALBA - photo by Marc A. Deckers

L'ALBA (FRANCIE - KORSIKA)

SKVOSTNÁ KORSICKÁ POLYFONIE NENÍ JEDNOU PROVŽDY DANÁ

ÚŽASNÁ POLYFONIE S DOPROVODEM INDICKÉHO HARMONIA, HOUSLÍ, FLÉTEN, MANDOLÍNY.

Kdyby začali písní Paghjella, řeknete si, aha, tradiční korsická polyfonie. Takže se pohodlně usadíte a čekáte čirou a capella krásu mužských hlasů uvádějící do transcendentální blaženosti. Copak o to, těch se dočkáte, a opravdu jim to zpívá jako dávným ostrovním pastýřům, nicméně se polyfonii nerozpakují protnout s pouštním blues, ozvěnou řeckého rembetika, severoafrickými rytmy, Balkánem a obecně Středomořím, přičemž, a teď to začíná být nejzajímavější, se doprovázejí na kytary, indické harmonium, housle, flétny, mandolíny a neobejdou se bez baskytary a bicích. Nebojte, žádná moderna honící trendy a zachovejte klid, stejně jako pětice Korsičanů, když usedne okolo stolu s vínem a dobrotami, aby si zahrála a se vší vášní zazpívala, akorát že rozhodnutá osvobodit se od staletých pravidel. „Korsická polyfonie není jednou provždy daná, naopak, stále se vyvíjí, je v pohybu a my se s ní vydáváme docela novým směrem,“ vysvětlili členové skupiny, proč nové album nazvali À principiu, tedy Začátek, a hostují na něm marocký perkusista Mokthar Samba, zpěvák Louis Mhlanga ze Zimbabwe nebo korsický kytarista Fanou Torracinta, milovník gypsy jazzu.
V hudbě sice platí, že bez minulosti není budoucnost, ovšem leckdo si dnes usmyslel, že by se to s tou minulostí nemělo zas tolik přehánět, a tudíž je prý lepší se od ní odstřihnout. Také názor a každého věc, jenomže L'Alba dokazují, jak lze s polyfonními tradicemi, notabene svou vlastní hudební identitou, pracovat, aniž byste přestali být tzv. in a nezapojili se přitom do globálního hudebního dialogu, inspirovaného věčným pohybem národů a jejich kultur. Mimochodem úzce spojeného s historií Korsiky a jedinečností ostrovních tradic.

Autor fotografie: Marc A. Deckers