
CONGO COWBOYS (JIHOAFRICKÁ REPUBLIKA)
AFRO-AMERICANA
COUNTRY, KTEROU ZŘEJMĚ NEZNÁTE A JE PROTO NEJVYŠŠÍ ČAS JI POZNAT.
Nemůžeme znát všechno a leccos nám k naší škodě propadne sítem, u téhle skupiny ale ani nezaváhejte. A co jihoafričtí kovbojové hrají? Přece old-time music a bluegrass s country, akorát fantasticky namíchané s tanečními rytmy kwassa kwassa, konžským kytarovým stylem soukous a vůbec tak nějak se vším, co k hudbě z Afriky patří. Skládají vlastní věci, libují si však i v převzatých hitech typu Jolene.
V Congo Cowboys spojili síly členové známé jihoafrické fusion kapely Freshlyground - banjista Simon Attwell a baskytarista Julio Sigauque -, zulský bubeník Unity Mzi a zpěvák a kytarista Chris Bakalanga z Demokratické republiky Kongo, nejraději vystupující v dlouhém kožichu. Zatím vydali dvě epíčka a cestu do světa si teprve hledají, účast v letos odstartované televizní soutěži My Kind of Country, produkované americkou zpěvačkou Kacey Musgraves a herečkou Reese Witherspoon, by jim to mohlo usnadnit. Nejedná se o ledajakou talentovou soutěž, už jména kurátorů dokazují snahu tvůrců postavit se čelem problému, se kterým se Amerika potýká dodnes: tradovanému názoru, že country je čistě bělošská záležitost, se kterou černoši nemají skoro nic společného.Hvězdný černošský country zpěvák Jimmie Allen, zpěvačka Mickey Guyton, první černošská zpěvačka nominovaná na Grammy v sekci country za skladbu Black Like Mea a bývalý kanadský punkrocker, dnes alternativní countryman skrývající se pod maskou a pseudonymem Orville Peck. Ti všichni do Nashvillu pozvali dvanáct umělců ze Států a dalších států hrající country, gospel, bluegrass, blues nebo folk bez ohledu na barvu kůže, sexuální orientaci, zemi původu a jazyk. „Country hudba musí přestat kohokoliv omezovat a začít otevírat dveře všem,“ prohlásila Witherspoon a Peck, původem Jihoafričan, proto s výběrem Congo Cowboys neotáleli ani vteřinu.
Ještě před pár lety, a ne nutně pouze v éře Donalda Trumpa, by konzervativní křídlo americké country scény asi zbystřilo, kdyby se rovnou nestavělo na zadní. Ale když už si Amerika konečně přiznala, že banjo není bělošský vynález, protože má prokazatelně africký původ, nastal čas skončit s mýtem o country, coby výhradně bělochy vymyšlené a bělochům určené hudbě, kam černoši moc nepatří.
Možná vám to přijde přitažené za vlasy, vždyť zásadní vliv na vývoj rané americké hudby, která se později proměnila v bluegrass a country vědci nikdy nezpochybňovali, jenomže, a v tom spočívá problém, běžní Američané, jak černí, tak bílí, nic netušili. Nikdo jim to neřekl, nikdo je to ve školách neučil. Nebo ano, ale záměrně u toho spoustu věcí vypustil nebo zatajil. A protože předsudky ohledně „barvy country“ trpí i jinde ve světě, skupina Congo Cowboys je nejen v soutěži My Kind of Country připravena ukázat lidem, o co s absencí afrických muzikantů v country přicházejí.
Autor fotografie: Jonx Pillemer