ENSAMBLE B11

ENSAMBLE B11 (VENEZUELA)

A CAPPELLA SMÍŠENÝ SBOR POUŽÍVAJÍCÍ NAMÍSTO BUBNŮ BEATBOX

AFRO-VENEZUELSKÉ RYTMY VE STRHUJÍCÍM VOKÁLNÍM PODÁNÍ MLADÝCH ZPĚVÁKŮ.

Tradice ano, nosíme ji v srdci, ale jsme mladí a máme rádi hip hop, pop, calypso a reggaeton, takže si starou hudbu přebereme po svém, prohlásilo devět zpěváků oslněných bohatostí afro-venezuelských rytmů, nicméně bubny originálně nahradili beatboxem a vokálním drajvem. Přestože před vámi stojí a cappella sbor, nutně to neznamená, že byste během koncertu měli zůstat sedět a zapomenout na tanec. Ve skutečnosti vás k němu Ensamble B11 občas vyloženě svádí a když se k hlasům nakonec přece jenom občas přidají opravdoví bubeníci a muzikanti, nemáte vlastně na vybranou.
Už to, že se musíte zeptat, kolik znáte hudebníků z Venezuely, nevěstí nic dobrého a je to tak. Moc jich není, protože kdo z umělců mohl, emigroval; stejně jako milióny dalších obyvatel. Na ekonomicky rozvrácenou zemi drcenou diktátorským prezidentem Nicolásem Madurou není opravdu hezký pohled. Jeho režim přivedl Venezuelu na pokraj humanitární krize a školství, kultura a hudební scéna jsou v katastrofálním stavu. V takovém případě můžeme považovat za zázrak, že v hlavním městě Caracasu stále funguje soukromá instituce Bigott Foundation, věnující se podpoře venezuelské tradiční hudby. Kulturní centrum zaměřené na mládež pořádá vzdělávací workshopy, přednášky a koncerty. Za vlajkovou a dnes už mezinárodně úspěšnou loď instituce se považuje sbor Ensamble B11 vedený učitelkou a zpěvačkou Belkys Figuera. „Tradiční venezuelskou hudbu představujeme ve svěžím formátu se záměrem přitáhnout k ní zájem mladých, kteří by jinak dali přednost zahraniční popmusic,“ vysvětlila Belkys Figuera záměr souboru prozkoumávající zároveň další latinsko-americké a karibské rytmy a žánry do formy moderního vokálního obřadu založeném na dědictví předků.