KELLY HUNT

KELLY HUNT (USA)

AMERICANA SYMFONIE JAKO ČIRÁ BANJO NÁDHERA

ZPĚVAČKA S BANJEM A OSOBNĚ LADĚNÝMI PÍSNĚ VE STYLU AMERICANY.

Písničkářka s banjem, která si prý nepamatuje jedinou chvíli v životě, kdy by nepotřebovala hudbu. Alba – první Even The Sparrow vyšlo v roce 2019 – považuje Kelly Hunt za knihy s písňovými kapitolami, které neokázale sestavuje do nádhernosti a potvrzuje tím, že v jednoduchosti je největší síla. Nepřekvapuje proto, že se dnes řadí k nejsilnějším ženským autorkám svěžího druhu americany.
Snad proto, že k ní dcera operní pěvkyně a jazzového saxofonisty na cestě z rodného Memphisu do nynějšího domova v New Orleans dospěla sama. Přes hru na klavír, zpívání v kostele, písně Joni Mitchell, blues a studia výtvarného umění. Pak jednoho dne vstoupila do obchodu s nástroji, a aniž by hledala nějaký konkrétní, zaujalo ji tenorové banjo patřící jistému Irovi Tammovi, který na něj ve 20. letech hrál v show pro psy a poníky. Hrábla do strun, řekla si, že ten zvuk se nepodobá ničemu, co předtím slyšela, a banjo koupila. „Jsem samouk, od začátku jsem se jen nechala vést rytmem skladeb a snažila se zkombinovat pickingové styly old-times music s vlastní improvizací,“ vysvětlila Kelly Hunt, jak přišla k banju a tím i budoucímu srdci tlukoucím v jejích skladbách, v nichž nejraději vypráví příběhy. Osobní i historické, třeba ten o Evangelině, dívce putující za svým klukem z Akádie do Louisiany v časech Grand Dérangement.
A pokud byste o umění Kelly Hunt třeba zapochybovali, zkuste se zeptat, proč by zrovna jí měl produkovat album Dick Powel. Ano, ten Dick Powel, instrumentální hvězda apalačské hudby měnící alba Loretty Lynn, Joan Baez nebo Rhiannon Giddens v klenoty a velmi pečlivě volící, za koho dá ruku do ohně. S Kelly Hunt se uprostřed Ozark Mountains sešli v arkansaském národním parku Petit Jean, vstoupili do jeskyně Rock House Cave proslulé starobylými indiánskými malbami a Dirk Powell s mobilem v ruce Kelly požádal, aby mu něco zazpívala. A tak spustila Over the Mountain, kterou už dlouho nosila v hlavě. V a cappella verzi, jen za doprovodu cikád, uzavírá její nové album Ozark Symphony popsané jako „ryzí banjo nádhera“.
Na Folkovkách zpívající banjistku doprovodí houslistka Julie Bates s mandolínistou a kytaristou Andrewem Morrisem, jinak členy výborné bluegrassové skupiny The Matchsellers.