KOLOKVIUM 2015

Hudební festival Folkové prázdniny v Náměšti nad Oslavou je v České republice jedním z mála, který má ve svém programu i volně přístupné odborné hudební kolokvium. Návštěvníci festivalu mohou po dva dny sledovat přednášky muzikologů, etnologů, etnochoreologů, etnomuzikologů, hudebních publicistů a rozhlasových redaktorů, ale i samotných muzikantů.
Kolokvium je od počátku programově zaměřeno na oblast hudby folklorní, folkové hudby a etnické i na široký žánr tzv. world music. V roce 2015 se konala už po dvanácté, tentokrát s podtitulem Na scéně a mimo scénu.
Organizátoři kolokvia vyzvali odborníky, aby se na hudbu s tradičními či lidovými kořeny podívali buď v souvislosti s její scénickou prezentací, nebo v uvolněném, spontánním prostředí mimo pódium. Kolokvium tak nabízelo možnost blíže prozkoumat a komentovat umělecké parametry folklóru, folku a world music na scéně, stejně jako jejich komerční či mediální vazby na hudební průmysl, reklamu či kritiku. Zároveň tu byla příležitost udělat sondu do spíše neprozkoumaného světa hudby mimo pódium, který má obvykle jen malý okruh publika a existuje ve specifickém sociálním a psychologickém rámci. Téma kolokvia vybízelo k zamyšlení nad tím, jak tyto dva světy fungují, zda jsou v protikladu, nebo se vzájemně doplňují, jak svou roli v nich vnímají tvůrci a interpreti, posluchači nebo posuzovatelé. Výsledný rozsah příspěvků kolokvia pokrýval náměty ze současné hudební kultury, ale rovněž z kultury tradiční, která je od svého „objevování“ stále více vystavována tlaku prezentace mimo své vlastní prostředí.

(z úvodního textu sborníku)

Od folkloru k world music: NA SCÉNĚ A MIMO SCÉNU

  • Martina Pavlicová – Lucie Uhlíková | Mimo svůj čas, prostor i význam – lidové tradice na jevišti (PDF)
  • Kateřina Černíčková | Horňácká sedlácká: lidový tanec i národní symbol (PDF)
  • Marta Toncrová | Lidový zpěvák mimo scénu: Jožka Severin z Tvrdonic na jižní Moravě (PDF)
  • Marta Ulrychová | Hdo by nám rozkázal, temu bych hukázal cestu ze vrát… Současné folklorní soubory na Chodsku (PDF)
  • Sabrina Kedroňová | O rekonstrukci lašského lidového tance zvrtek (PDF)
  • Marian Friedl | Lidové flétny Beskyd a Javorníků na scéně a mimo ni (PDF)
  • Alžbeta Lukáčová | Digitalizácia ľudových tancov − poznámky k tanečnej a hudobnej stránke rozsiahleho dokumentačného projektu (PDF)
  • Juraj Hamar | Playback a folklór na scéne profesionálneho folklórneho telesa (na príklade SĽUK-u) (PDF)
  • Milan TesařPorota – tak trochu jiné publikum (PDF)
  • Jan Sobotka | Lomaxova kláda: několik příkladů prezentace americké lidové hudby (PDF)
  • Petr DorůžkaNarušitelé vyšlapaných cest: Sam Charters a jeho cesty za blues, Mercedes Sosa a její zakazované písně, garážový rock v hledáčku FBI (PDF)
  • Aleš Opekar | Hudba Kapverdských ostrovů aneb Tcheka na Fogu a jiné nestrojenosti (PDF)
  • Irena Přibylová | Hraní pro radost: Od sleziny po sejšn (PDF)
  • Jiří Plocek | Než se zrodí hudba, aneb život muzikanta mimo pódium (PDF)
  • Medailony autorů (PDF)